ENDOMETRIÓZIS

Magyarországon nagyjából 200 ezer nő szenved endometriózisban. Minden 10. termékeny korú nő küzdd a betegséggel. A hölgyek több mint, 60%-a nem hallott az endometriozisról, pedig fontos lenne tudniuk, hogy az erős menstruációs fájdalom nem normális!

Ne éljen együtt a fájdalommal, ismerje fel a tüneteket és cselekedjen!

Beszélnünk KELL RÓLA, mert

Átlagosan 5 év telik el
a tünetek
megjelenése
a és diagnosztizálása között
Az endometriózisban érintett nők több, mint 80%-a szenved fájdalmas menstruációtól
A betegek
1/3-a meddőségben
szenved
Mi az
az endometriózis?
Milyen
tünetei vannak?
Hogyan
diagnosztizálható?
Hogyan
kezelhető?

Tudja meg, hogy Önnél fennállhat-e
az ENDOMETRIÓZIS gyanú!

Töltse ki tesztünket!

Mi az az endometriózis?

A nő teste minden hónapban felkészül a terhességre. Normális esetben a hormonok hatására kialakul az endometrium, mely a méhet belülről borító szövettípus. Ebbe tud megülni a petesejt. Ha a megtermékenyítés nem következik be, az endometrium elkezd leválni- ez maga a menstruáció. Endometriózis során ez a nyálkahártya a méhen kívül is megjelenik, mely folyamat oka nem teljesen ismert még. Az endometrium a méhen kívül kerülve, nem tud kiürülni, bárhol megtapadhat és hegesedéshez, ciszták kialakulásához vezethet. Leggyakrabban a petefészek körül, a húgyhólyagban és a belekben telepedik meg.  De sajnos szinte bárhol máshol is megjelenhet. Olyan ritka esetekkel is találkozni, amikor a tüdőben, központi idegrendszerben, vagy akár a szemben is megjelenik.

Az endometriózis esetében a probléma az ezekkel az ”elvándorolt” sejtekkel, hogy ugyanúgy viselkednek, mintha a méhüregben lennének. Tehát a hormonok hatására megvastagodnak, növekszenek és vérzést okoznak. A gond, hogy a sejtek leválása által okozott vérzés, ez esetben nem talál magának utat. Megreked, panaszokat és akár súlyos szövődményeket okoz.

Milyen tünetei vannak?

Fontos megjegyezni, hogy olykor a hölgyek semmilyen tünetet nem tapasztalnak. Ez esetben a diagnózisra, egy más okból elvégzett vizsgálat kapcsán derül fény. Sok esetben egyetlen tünet a meddőség. Ilyenkor a teherbeesési nehézségek kiderítésére indított vizsgálatok igazolják az endometriózis meglétét.

A másik probléma a betegséggel, hogy a tünetek nem mindig egyértelműek, könnyen összetéveszthetők más betegségek jellemvonásaival, ezért a diagnózis felállítása sokszor igen hosszú időt vesz igénybe:

A legjellemzőbb tünetek a következők:

• fájdalmas, görcsös, erős menstruáció
  • fájdalom vizelés és székelés közben
  • szexuális élet kapcsán fellépő fájdalom
  • állandó, krónikus alhasi, és/vagy hátfájdalom

Hogyan diagnosztizálható?

Ha felmerül az endometriózis gyanúja az első lépés a nőgyász felkeresése legyen! A hüvelyi ultrahang mindenképpen jó kiindulási alap lehet, de ezzel módszerrel a kiterjedtebb endometriózis nem igazolható, így gyakran MRI vizsgálatot, vagy hasi ultrahangot is javasolnak. Fontos azonban megjegyezni, hogy az endometriózis diagnosztizálásának egyetlen biztos módja jelenleg a laparoszkópia.  A laparoszkópia diagnosztikus és terápiás módszer is egyben. Tehát ez egy műtéti eljárás, amely során egy endoszkópos kamerát juttatnak a hasfalon keresztül a hasüregbe, így nemcsak pontos képet lehet kapni az endometrium helyéről, kiterjedéséről, de el is távolíthatók ezek a felesleges sejtszaporulatok.

Hogyan kezelhető?

Sajnos jelenleg még nincs olyan módszer az orvosok kezében, amivel a betegség végérvényesen gyógyítható lenne, azonban számos olyan eszköz létezik, amely alkalmas a tünetek enyhítésére, az életminőség javítására, és a gyermekvállalási esély növelésére.

Kezelési lehetőség:

• Gyógyszeres kezelés (Fájdalomcsillapítás, hormonkezelés)
  • Laparoszkópos műtét
  • Egyéb kiegészítő terápiák (diéta, mozgás, pszichoterápiastb.)

Tapasztalt nőgyógyászaink mindent megtesznek azért,
hogy diagnosztizálják a betegséget,

és a lehető legjobb kezelést kapja az
endometriózis megállítása érdekében!