Hasi ultrahang

A nagyfelbontású ultrahang készülékek képet adnak a belső szervek állapotáról, esetleges elváltozásairól. Az orvosok előszeretettel alkalmazzák ezt a diagnosztikai módszert, mivel gyorsan és fájdalommentesen kapnak információt a szervekről.

Az ultrahang elsősorban hasi, mozgásszervi, lágyrészek és az érrendszer vizsgálatára alkalmas. A hasi ultrahangon belül a rekesz alatti szervek állapotáról kaphatnak képet a szakemberek, például az epehólyag, máj, hasnyálmirigy, lép, vesék, valamint a hasüreg nagyobb ereiről, a hasi főverőérről és a nyirokcsomókról. Továbbá a kismedencében a nőknél a méh, petefészkek, petevezetékek, húgyúti szervek, a férfiaknál pedig a prosztata és a herék vizsgálatára használják.

Mit képes
kimutatni?

Milyen tünetek
esetén ajánlott?

Hogyan zajlik
a vizsgálat?

Van-e kockázata
vagy bármilyen korlátja?

Mit képes kimutatni?

Jóformán az összes abnormális elváltozást meg lehet ítélni az ultrahangos vizsgálat segítségével, többek között:

• a máj szerkezeti elváltozásait
  • epe- és vesekövet
  • az epekő megelőző stádiumát
  • vese szerkezet elváltozását
  • hasnyálmirigyben az akut gyulladásokat
  • daganatos elváltozásokat
  • lép megnagyobbodását
  • hasüregi cisztákat
  • tályogokat
  • nemi szervek elváltozásait a nőknél és a férfiaknál
  • tüdő felszínes rétegeinek Covidos elváltozásait
  • érelváltozásokat

Az ultrahang nagy szerepet játszik abban, hogy egyes betegségeket a korai stádiumban felismerje az orvos, ezáltal sokkal kíméletesebben és sikeresebben tudja kezelni. Doppler-ultrahanggal az eret, az érben lévő áramlási viszonyokat lehet megállapítani, ezáltal a szervek keringéséről is szolgáltat információt. Az eszköz segítségével az érszűkület, értágulat, a szűkület mértéke, az áramlási sebesség változása és egyéb érelváltozások is kimutathatók. A vizsgálat alkalmas a stroke megelőzésére, hiszen a nyaki erek állapotát képes felmérni, amelyek az agy vérellátásáért felelnek.

A gyomor és a belek állapotát nem lehet biztonsággal megítélni az ultrahang vizsgálat alapján, ehhez gyomortükrözésre, illetve vastagbéltükrözésre van szükség.

Milyen tünetek esetén érdemes ultrahangos vizsgálatra jelentkezni?

Hasi panaszok esetén, mindig a hasi ultrahang vizsgálat az első, majd ezután szükség szerint jönnek a bonyolultabb vizsgálatok. Jellemző tünetek, melyekre érdemes figyelmet fordítani:

• folyamatos hasi fájdalom
  • gyakori hányinger érzet
  • gyakori hasmenés
  • étvágytalanság
  • gyomortáji égető érzés
  • vizelési panaszok
  • csípős, fájdalmas vizelet
  • derékfájdalom

50 év felett a szűrővizsgálatot érdemes évenként megismételni, hiszen tünetmentesen is előfordulhatnak elváltozások, amelyek korai felismerése fontos szerepet játszik a gyógyulásban és a panaszok megoldásában.

Hasi ultrahang előtt,
vagyis hogyan készüljön fel a vizsgálatra?

A vizsgálatra éhgyomorral és telt hólyaggal érkezzen, hiszen így jobban látható lesz minden szerv és sokkal élesebb képet kap az orvos. 6 órával a vizsgálat előtt nem szabad étkezni, csak vizet inni. Javasolt legalább fél liter vizet fogyasztani a szűrést megelőzően. Ezen kívül nincs más dolog, amire figyelni kell, esetleg érdemes kényelmes ruházatban érkezni, amiben könnyen szabaddá tesszük a has környékét.

Hogyan zajlik a vizsgálat?

A megérkezést követően a szakorvos alaposan kikérdezi a panaszokkal kapcsolatban, majd deréktól lefelé, csípőig kell levetkőznie, ezen a területen zajlik a vizsgálat. Hanyattfekvés után egy hangvezető zselét ken az orvos a hasra és elkezdődik a vizsgálat.

A folyamat során oldalról is megvizsgálják a szerveket, illetve néhány másodpercig vissza kell tartani a levegőt, hogy a máj és a körülötte lévő környezet jobban áttekinthető legyen.

A vizsgálat negatív eredmény esetén, maximum 15-20 percig tart. Ha probléma merül fel, akkor szükség lehet mérések elvégzésére, valamint a probléma körüljárására, de ekkor sem tart tovább fél óránál.

A leletet rögtön megkapja a vizsgálat után, ugyanis ez a vizsgálat közben elkészül. A lelet tartalmazza a vizsgálat pontos leírását, a szerveket, melyek vizsgálatra kerültek, azok méretét, szerkezetét és esetleges elváltozásait, valamint a diagnózist is. Ha kóros elváltozást észlel az orvos, akkor a leleten feltünteti a javasolt kezelést, vagy a további szükséges vizsgálatokat.

Van-e kockázata, vagy bármilyen korlátja a hasi ultrahangnak?

A mai tudomásunk szerint a hasi ultrahang vizsgálatnak semmilyen mellékhatása és kockázata nincsen, ezért tetszés szerinti számban ismételhető.

Az ultrahangos vizsgálatnak egyedül testalkati korlátja van. A vastag hasi zsírban az ultrahangok elnyelődnek, így az orvos nem látja a szerveket. Ilyenkor előfordulhat, hogy hasi CT vizsgálatra kell tovább küldeni a pácienst.

Dr. Halusz Irma Mária

radiológus